Saturday, May 28, 2016

9 days in Turkey!

Hey, hello, assalamualaikum.
Wahh, teruja menaip kali ni ! haha
I've been away demi menuntut ilmu dan pengalaman di Turki, di mana terletaknya empayar Islam yang hebat pada zaman dahulu.
Alhamdulillah.

And now, I am just going to share each and every little thing I remember from the trip. insyaAllah.
First and foremost, semoga Allah betulkan niat aku menziarahi Turki untuk mendekatkan diri dengan-Nya.

The 9 days trip at Turkey was very exciting and enjoying. The trip was actually more to learning history, which I never thought would be that amazing! Sorry for being too honest.
So, my family and I had gone to Turkey with some other family under the Andalusia agency.
The hotel was beyond fine for the rate is 4 to 5 stars, the food were scrumptious (maybe) and we were given time to perform our solat on time.
Lagi best, tour guide kitaorang ialah seorang pelajar PhD dan pembimbing kami dari Malaysia merupakan seorang ustaz. Bayangkan betapa kayanya ilmu merekaaaaaa. waaaaah!
Alhamdulillah


So this is it :

Day 1 :
Kami bertolak dari Malaysia and the flight took about 10/11 hours to arrive at Istanbul. Peringatan, double check barang, passport, duit (semestinya) dan IC pun perlu (just in case). Ambil iktibar, serius. Aku kelam kabut bila sedar yang IC aku tertinggal dekat sekolah beberapa hari sebelum flight. Kalau sekolah dekat memang boleh tidur nyenyak akan tetapi sekolah aku jauh beribu batu dari rumah. And of course, I got a piece of my mom's mind. Redha je la, pasti ada hikmahnya. Alhamdulillah berkat pertolongan kawan, Aqil, my IC was saved! Yayyy!
Oh, dan perkara lain yang penting :

Duit yang digunakan di Turki : Euro, US dollar, Turki Lira
Anggaran beza duit RM dan Turki Lira : RM 2 = 1 Turki Lira (kalau tak silaplah)

Day 2 :
Setibanya di Istanbul, kami terus menziarahi Blue Mosque. It was very nice, semua masjid di Turki sangat cantik sebenarnya. Dari luar takde la biru pun, kelabu je but the inner part of masjid is blue due to the blue tiles used. Di tengah-tengah masjid ada chandelier yang sangat besar tetapi aras atas sedikit dari kepala untuk tujuan urusan maintanence dan untuk mengelakkan daripada memudarkan warna tiles. Kelebihan lain Blue Mosque ialah ia mempunyai 6 minaret.



* ruangan solat/musolla/surau/masjid dipanggil 'mescit'
* mescit can be found easily disebabkan setiap 40 buah rumah dibina sebuah masjid
* tempat wudhu' wanita biasanya takde disebabkan hanya lelaki yang disunatkan untuk berjemaah di masjid
* tempat wudhu' kebanyakannya di luar masjid. Jadi kalau musim sejuk berbekulah kita bersama. hahaha

Destinasi kedua, hippodrome dan seterusnya, Topkapi Palace!
Topkapi palace was a place where the Ottoman Sultans lived. Ottoman refers to zaman empayar 'uthmaniah. Jadi, sekarang ni istana tersebut dijadikan sebuah muzium. Muzium itu terbahagi kepada beberapa seksyen. Disebabkan kami diberikan masa yang terhad, aku dan keluarga hanya sempat masuk ke seksyen Islam dan seksyen harta (wah wahh. hahaha ). Di seksyen Islam, ada helaian janggut dan bekas tapak kaki baginda Rasulullah S.A.W, koleksi pedang sahabat nabi dan khalifah, pakaian Saidina Fatimah dan lain-lain. Subhanallah.

Kami bermalam di Baia Bursa Hotel. Menurut encik google, rating hotel ialah 4 bintang dan bayaran 86$-89$ per night. Uhm, entah la.

Day 3 :
Menziarahi Grand Mosque. Aku memang sangat sangat sangat suka masjid ni disebabkan dinding masjidnya yang sangat cantik dihiasi lukisan dan seni khat yang wallla ! amayyyyyzing! Mungkin juga sebab aku agak berjiwa seni. Mungkin je la. Melukis tak seberapa juga. Hahaha. Di bahagian tengah masjid ada fountain with natural water and pressure source from mountain for ablution. Teknologi fountain di dalam masjid dapat membantu dalam sistem bunyi. Contohnya, bunyi air menyamarkan bunyi orang membaca al-quran supaya orang lain yang beribadah pun tak rasa terganggu. Di sisi tangga menuju ke mimbar khutbah ada ukiran sistem solar. Amazing isn't it?




Next, Green Mosque and Green Mausoleum. Masjid ni menggunakan konsep simmetri. Memang boleh nampak dengan jelas corak kiri dan kanan masjid yang sama dan masjid dihiasi jubin hijau.

Then, pergi silk bazaar yang.. uhm.. tak perlu pun dan akhirnya, menginap di Kusadasi. Nama hotel apa entah. Memang tak ingat.

Day 4 :
A trip to Ephesus! Ephesus ni sebuah kota lama yang kedua zaman Greek-Roman di Turkey. kota yang pertama di bukit bersebelahan je sebenarnya tetapi dah habis musnah akibat serangan. Jadi, terbinalah kota yang keda ini. Aku agak excited dapat masuk kota Ephesus ni. Otak sedaya upaya dikerah untuk membina imaginasi diri aku sebagai orang roman. Hahaha. Adik aku pun join berangan lepastu happy sorang-sorang.

Antara binaan menarik yang masih kekal ialah ruangan auditorium separa bulat untuk mesyuarat dan persembahan lagu ritual kristian.  Ruangan teater yang separa bulat di kaki bukit berlainan dengan colloseum di Rom sebab zaman yang berlainan di Turki iaitu Greek-Roman.



 Ada juga ukiran menarik pada binaan-binaan ni anddddddd ada rahsia yang orang tak tahu. Ini menurut tour guide PhD kami. Okay, aku tak boleh bagitahu betul-betul. Ada lah, segan. Hehe. But orang zaman Greek-Roman memang mementingkan fertility and longetivity ( beginikah tafsirannya? ) of life. Which is... yeah, uhm.



 Selain itu, ada bazar berdekatan dengan kawasan pelabuhan (pada zaman dahulu), tempat untuk menjual beli hamba. Agak menakutkan bila dibayangkan to be honest. Pintu gerbang bazar itu sendiri dibina oleh dua orang hamba. I can't imagine how they carry the enormous blocks of  marbleand stones to build it. Ustaz kata ada lah tu cara mereka bina sedangkan Sultan Muhammad Al-Fateh pun dapat membawa 20(kalau tak silap. Wallahua'lam) buah kapal naik ke atas bukit!  How? Beliau serta ahli masyarakat bekerjasama dan menggunakan teknologi mudah.

 Teknologinya : Susun batang pokok yang disapukan dengan lemak haiwan, kemudian roll the ship on board! Subhanallah.


Fuhh, penat sudah menaip. Nanti insyaAllah sambung aktiviti hari ke 4 hingga ke 9. Papoi. Assalamualaikum

Sayang selalu, 
H

And here are some words/pronunciation of turkey language :

Lutfann = please
Tamam = okay
Gunaiden = good morning
Bay = Man
Bayan = Woman
Aabi = brother
Ablah = sister
Souk = thanks
Tesyekularaderem / tea-sugar-and-dream = thanks
Su = water
Pamuk = cotton
Kale = castle
Cappa = horse
Cappadocia = land of beautiful horses
Çikiş/ chikish = exit

update: I just took a flight back to Malaysia from America through Turkish Airline. My transit period was as long as 20 hours hence we made time to tour around a bit, alhamdulillah. You should too! Turkish Airline offers free service, tour and hotel during transit hours; you have no reason to stay that long around airport!

Have a good one :))))

No comments:

Post a Comment